شریعتی نیاسر:دانشگاه آزاد گام‌های خوبی برداشته است/ سرعت بازنگری برنامه‌ها در دانشگاه آزاد باید افزایش یابد

تصویر مطلب شریعتی نیاسر:دانشگاه آزاد گام‌های خوبی برداشته است/ سرعت بازنگری برنامه‌ها در دانشگاه آزاد باید افزایش یابد
  • شنبه 9 اردیبهشت 1396
  • 643
معاون آموزشی وزیر علوم گفت:‌ دانشگاه آزاد گام‌های خوبی در حوزه آموزشی برداشته است ولی باید سرعت بازنگری برنامه‌ها و سیاست در این دانشگاه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم گرامیداشت سرآمدان آموزش در دانشگاه الزهرا(س) گفت: دانشگاه الزهرا(س) یکی از دانشگاه‌های ارزشی نظام و نماد آموزش عالی بانوان است که باید بیشتر تلاش کنیم تا این دانشگاه به جایگاه شایسته خودش برسد.

وی افزود: در حال حاضر تقریباً 45 تا 47 درصد جمعیت دانشجوی کشور را دختران تشکیل می‌دهند،‌ نزدیک به 90 هزار نفر در مراکز تک‌جنسیتی آموزش عالی تحصیل می‌کنند و حدود 12 هزار نفر در دانشگاه الزهرا(س) هستند.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: در کشور 23 مرکز آموزش عالی تک‌جنسیتی داریم که این مراکز باید ساماندهی شوند تا از کیفیت مطلوبی برخوردار شوند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: 25 درصد از اعضای هیأت علمی کل کشور اساتید خانم هستند که از سال 92 تقریباً زمینه حضور بیشتر اساتید خانم در دانشگاه‌ها فراهم شده است.

وی افزود: در سال 84 جمعیت دانشجویی کشور 2 میلیون و 200 هزار نفر بود که تا سال 92، 120 درصد افزایش داشت. تعداد مراکز آموزش عالی دولتی 64 مورد بود که به 140 مورد رسید، تعداد مراکز آموزش عالی غیردولتی از 75 مورد به 350 مورد رسید و در مجموع تمام زیرنظام‌ها 920 مرکز آموزش عالی در سال 84 داشتیم که تا سال 92 به 2 هزار و 800 مورد رسید، به‌طوری که تعداد مراکز آموزش عالی چین از ما کمتر است و این مسئله رشد بی‌رویه را نشان می‌دهد.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: پس از کشورهای روسیه و آمریکا ما از نظر فارغ‌التحصیلان مهندسی در رتبه سوم هستیم که وقتی اینها را با نیاز بازار مطابقت می‌دهیم، رشد غیرکارشناسانه را می‌بینیم، اگر انطباق آموزشی با نیاز بازار رعایت می‌شد، جای نقد نبود، ولی این عدم مطابقت رشد بی‌رویه را نشان می‌دهد.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه نخستین گام دولت یازدهم در آموزش عالی کنترل مجوزها بود، گفت: در این 4 سال تعداد مجوزهای ارائه‌شده به مراکز از تعداد انگشتان دست کمتر بوده و حتی برخی مراکز جمع شده‌اند زیرا مجوزها در راستای مأموریت‌ها صادر شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دامنه رشته‌های علمی و کاربردی کاملاً محسوس شده و مأموریت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها تأمین نیاز همان دستگاه است.

شریعتی نیاسر وجود صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها را ناشی از سه عامل دانست و گفت: کاهش جمعیت جوان کشور، مأموریت‌گرا نبودن مراکز آموزشی و بی‌توجهی به استانداردهای آموزش عالی سبب وجود صندلی‌های خالی شده است که ما در این چند سال قصد آمایش آموزش عالی را برای رفع این مشکلات لحاظ کرده‌ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در گذشته از آمایش آموزش عالی صحبت می‌شد، ولی گام جدی برداشته نشد، اما در چند سال اخیر طرح آمایش آموزش عالی را نهایی کردیم که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و برخی مأموریت‌ها نیز به دانشگاه‌ها واگذار شد.

وی با اشاره به ضرورت یکپارچه‌سازی نظام آموزش مهارتی، عنوان کرد: باید به لحاظ فرهنگی نیز در زمینه آموزش مهارتی، کار ساختاری انجام دهیم، قرار نیست هیچ مرکزی حذف یا منحل شود، بلکه ما وظیفه داریم تا مؤسسات را رشد دهیم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه بحث کیفیت آموزش عالی و اشتغال مدنظر دانشگاه‌ها است، تأکید کرد: اشتغال‌زایی وظیفه آموزش عالی نیست، ولی آموزش عالی حداقل 30 درصد می‌تواند در اشتغال‌زایی صحیح تأثیرگذار باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: 6.4 رشد رشته‌محل‌های غیرضروری دانشگاه‌های غیرانتفاعی و 27 درصد رشته‌محل‌های غیرضروری دانشگاه پیام نور حذف شده‌اند و دانشگاه‌ آزاد هم گام‌های خوبی برداشته است، ولی باید سرعت بازنگری برنامه‌ها و سیاست‌ها را بیشتر کند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کردیم، این است که تعداد دانشجویان خارجی ما تا 8 درصد رشد کنند.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: سیاست ما توسعه آموزش عالی در بخش غیردولتی است و نکته مهم دیگر این است که دانشگاه‌های پیشرفته رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی را تلفیق می‌کنند و جدا شدن بخش‌های مختلف به معنای تفکیک نیروهاست، بنابراین ما باید جامع‌نگر باشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: از سال 92 تاکنون از نظر تعداد اعضای هیأت علمی، 12 درصد پیشرفت داشته‌ایم، در جذب دانشجوی غیرایرانی 23 درصد و در فرصت‌های تحقیقاتی 40 درصد پیشرفت داشته‌ایم. همچنین آیین‌نامه‌ای برای کمک به دانشجویان دکتری تصویب کردیم و از سال گذشته وام ویژه دانشجویان دکتری را پرداخت کرده‌ایم، به طوری‌که سال گذشته 60 میلیارد تومان وام پرداخت کردیم و امسال این میزان دو برابر شد.

وی افزود: باید فرهنگ آ‌موزش را متحول کنید و تحول نیاز به افراد جسور و شجاع دارد که ریسک‌های منطقی را بپذیرد.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: گاهی باید درب‌های دانشگاه باز باشد تا خانواده‌های دانشجویان، مدیران ستادی و بخش‌های صنعتی، دانشگاه را از نزدیک ببینند.

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: در سال 92 رتبه شتاب علمی کشور 25 بوده که امروز به رتبه اول رسیده‌ایم، درصد مقالات داغ در بین یک درصد مؤسسات برتر 0.8 بوده که در سال 95 به 2.2 رسیده،‌ صادرات دانش‌بنیان 10 برابر شده و تعداد اشتغال در پارک‌ها افزایش یافته است.