در شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان مطرح شد:

نقش مؤثر ساماندهی و ایجاد نظم در کیفی سازی دانشگاه/ بخشنامه هدایت تحصیلی، مانوری برای بازآفرینی و نمایش وظایف ذاتی روابط عمومی

تصویر مطلب نقش مؤثر ساماندهی و ایجاد نظم در کیفی سازی دانشگاه/ بخشنامه هدایت تحصیلی، مانوری برای بازآفرینی و نمایش وظایف ذاتی روابط عمومی
  • سه شنبه 10 مرداد 1396
  • 360
رئیس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: ساماندهی و ایجاد نظم در فرآیندهای اجرایی دانشگاه می‌تواند در کیفی سازی و  کسب اعتماد عمومی و استقبال بیش‌ازپیش از این دانشگاه مردمی نقش مؤثری را ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از واحد سمنان، شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با حضور مدیران روابط عمومی واحدهای تابعه برگزار شد.

رئیس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در این جلسه که در واحد سمنان برگزار شد، با اشاره به تحولات مدیریتی صورت گرفته در سطح کلان دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی شجره طیبه‌ای است که در طول سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده و امروز به مدد مجاهدت فرزندان این آب‌وخاک شاهد به بار نشستن این درخت تناور در عرصه علمی کشور هستیم.

بهزاد چهکندی انتصاب دکتر فرهاد رهبر را فرصتی مغتنم و حائز اهمیت توصیف کرد و گفت:در شرایط حساس کنونی این انتخاب می‌تواند دانشگاه را به سمت اهداف عالی خود راهبری کرده و زمینه‌ساز اعتلای نام دانشگاه در عرصه جهانی باشد.

وی توجه به نظم و انضباط را از مطالبات مهم رئیس دانشگاه عنوان کرد و گفت: ساماندهی و ایجاد نظم در فرآیندهای اجرایی دانشگاه می‌تواند در کیفی سازی و کسب اعتماد عمومی و استقبال بیش‌ازپیش از این دانشگاه مردمی نقش مؤثری را ایفا کند.

چهکندی روابط عمومی‌ها را پل مهم ارتباطی میان مسئولان با جامعه مخاطبان قلمداد کرد و افزود:حضور مدیران روابط عمومی در تمامی جلسات دانشگاه می‌تواند در اطلاع‌رسانی سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه به مخاطبان و برعکس انتقال دیدگاه‌ها، عقاید و تفکرات عمومی به تصمیم‌گیرندگان، نافذ و کمک‌کننده باشد.

وی با یادآوری ناهماهنگی‌های اخیر در موضوع رشته‌های دانشگاه و نگرانی‌هایی که در سطح خانواده‌ها نسبت به این موضوع به وجود آمد، خواستار تلاش همه‌جانبه روابط عمومی‌ها در ایجاد آرامش اجتماعی و پیروزی در این تنش روانی شد.

ایجاد همدلی و وفاق در میان کارکنان و مسئولان، تعامل اثرگذار با رسانه‌های جمعی و تدوین برنامه سالانه روابط عمومی از دیگر محورهای موردبحث رئیس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی این استان بود.

در ادامه این نشست مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با اشاره به فضای رقابتی حاکم در آموزش عالی کشور روابط عمومی را پیش‌قراول ارتباطی و بازیگر اصلی عرصه دیپلماسی دانشگاه در افکار عمومی توصیف و تصریح کرد: روابط عمومی‌ها با حمایت مسئولان امر باید در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بارز و شناساندن وجه تمایز دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌ها در سطح جامعه مخاطبان و افکار عمومی تلاش بیشتری کنند.

مصطفی فیض به تبیین مسئولیت خطیر روابط عمومی‌ها در اجرای بخشنامه هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: در شرایط کنونی که ادامه تحصیل در آموزش عالی و جلب نظر و جذب مخاطب در دانشگاه‌ها به عرصه‌ای رقابتی تبدیل شده است، مدیریت صحیح تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای موفقیت در بین رقبای موجود بسیار مهم است. تبلیغات ازجمله عوامل موفقیت در اقناع مخاطب محسوب می‌شود که به واسطه آن می‌توان توانمندی‌ها را به همگان معرفی کرد.

دبیر شورای روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان معتقد است که امروزه تبلیغات به یک صنعت تبدیل‌شده است و هر شرکت و یا سازمانی که بتواند در آن موفق‌تر عمل کند صاحب‌سهم بیشتری از بازار خواهد شد.

فیض با تاکید بر اینکه در شرایط رقابتی امروز به دست آوردن مخاطبان جدید بسیار سخت و اغلب پرهزینه است به تجربه جالب‌توجه در اجرای مصاحبه آزمون دکتری تخصصی و رضایتمندی داوطلبان شرکت‌کننده از شرایط مطلوب استان سمنان اشاره کرد و با تعمیم این تجربه به سایر فرآیندهای اجرایی افزود: چیزی که اغلب سازمان‌ها از آن غافل‌اند، ارزش مخاطبان فعلی و توانایی آن‌ها برای کمک به جذب مخاطبان جدید است. طبعا اگر این استراتژی به‌خوبی اجرا شود، موجب ارجاع مخاطبان بسیار، به‌دفعات و همچنین فرصتی برای داشتن روابط عمومی و در نهایت پویایی و رونق در فضای دانشگاه می‌شود.

وی بخشنامه هدایت تحصیلی را مانوری برای بازآفرینی و نمایش وظایف ذاتی روابط عمومی در عرصه اجتماعی که بروز و ظهور توانمندی‌های کنشگران اصلی این حرفه را نیز به تماشای ناظران می‌گذارد توصیف کرد و افزود: این بدان معناست که با توجه به شرایط جدید و رقابت‌پذیر شدن فضای آموزش عالی در کشور در آغاز راهی قرار داریم که ادامه سیاست‌های تبلیغاتی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر برای تداوم موفقیت‌ها و توسعه دانشگاه و در نگاهی سختگیرانه ضامن بقا بسیاری از واحدهای دانشگاهی به شمار می‌آید که نه‌تنها در ایام معطوف به ثبت‌نام‌ها که بایستی در تمام طول سال در دستور کار واقع شود.

مدیر روابط عمومی واحد سمنان با ذکر مثالی، حمایت و همکاری همه‌جانبه همه ارکان و اجزا دانشگاه را در اجرای برنامه‌های روابط عمومی خواستار شد و گفت:اگر نظام روابط عمومی را به‌مثابه یک تیم فوتبال فرض کنیم ،آمیزه تبلیغات و در راس آن برنامه‌های ارتباطی مهاجمان این تیم محسوب می‌شوند. اگر قرار است مهاجم گل بزند در درجه اول باید به آن توپ برسد و در درجه دوم مهاجم گل زن باشد. قوی‌ترین مهاجم هم اگر توپ دریافت نکند نمی‌تواند گل بزند.

در ادامه این جلسه مدیران روابط عمومی واحدهای استان سمنان به بیان نقطه نظرات، مسائل و مشکلات پیش روی روابط عمومی پرداخته و خواستار حمایت بیشتر، تامین نیازها و رفع کمبودهای موجود پرداختند.

تقویت چارت سازمانی، به‌روزرسانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روابط عمومی و همفکری در اجرای مطلوب بخشنامه هدایت تحصیلی ازجمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.