0

خلاصه برنامه‌های در دست اجرا و اقدام‌های انجام گرفته

ماموریت اداره کل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

« توسعه و اشاعه تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه و تعمیق ارزشهای فرهنگی در بین جامعه ورزش دانشگاه »

بیانیه ماموریت اداره کل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

« با اتکال به خداومند متعال و در راستای تلاش در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و با توجه به سند چشم انداز بیست ساله کشور و تحقق سیاستهای کلان برنامه ششم توسعه و نظر به جایگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در بین جامعه دانشگاهی ایران اسلامی ماموریت اداره کل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی چنین خواهد بود:

ما بر آنیم با توجه به رویکرد تفکر راهبردی، عدالت محوری، استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در مسیر توسعه و اشاعه تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه و تعمیق ارزشهای فرهنگی در بین جامعه ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی گام برداشته و شرایط محقق شدن چشم انداز 5 ساله معاونت ورزش را فراهم آوریم.

چشم انداز اداره کل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

«معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، معاونتی با ثبات، پیشرو در راستای تعالی دانشگاه و دارای سهمی قابل توجه از اقتدار و افتخارات دانشگاه در سال 1399»

بیانیه چشم انداز اداره کل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

« امروز که دانشگاه آزاد اسلامی در پیچ تاریخی رشد و بالندگی و تعالی قرار داشته ، معاونت تازه تاسیس این دانشگاه قصد دارد ظرف 5 سال آینده به معاونتی با ثبات تبدیل گشته و در گسترش ورزش دانشجویی نسبت به سایر رقبا پیشرو بوده و در پایان چشم انداز 1399 سهم قابل توجهی از افتخارات دانشگاه با سیاست گذاری در ورزش پرورشی، گسترش ورزش همگانی و توسعه ورزش قهرمانی و پویایی ورزش حرفه ای به خود اختصاص داده و به معاونتی اثر گذار در دانشگاه آزاد اسلامی مبدل گردد.»

شعار اداره کل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

«دانایی توانایی با ورزش دانشگاهی»

اهداف کلان اداره کل ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

تعمیم ورزش در بین جامعه دانشگاهی در راستای تامین سلامتی و نشاط اجتماعی توسعه ورزش قهرمانی با تاکید بر رشته های دانشگاهی، همراه با کسب افتخار در راستای ارتقای حداکثری دانشگاه ارتقای ورزش حرفه ای با تاکید بر رشته های اولویت دار در راستای افزایش سهم ورزش در اقتدار دانشگاهی ارتقاء و تثبیت جایگاه سازمانی ورزش در استانها، واحدها و مراکز دانشگاهی تعمیق و تقویت روحیه جوانمردی و اخلاق مداری در جامعه دانشگاهی از طریق ورزش مشارکت در سیاست گذاری درس تربیت بدنی

برنامه های در دست اقدام

1- طراحی الگوی مناسب فرآیند ورزش قهرمانی برای رشته های مختلف ورزشی

2- برنامه ریزی برای برگزاری دوره های کوتاه مدت مربیگری

3- تهیه تقویم فعالیت های معاونت در بخش های مختلف برای سال 95-94

4- نظارت بر برگزاری مسابقات درون واحدی و استانی و کشوری

5- برگزاری مرحله کشوری مسابقات دانشجویان و کارکنان و اعضای هیات علمی

6- مطالعه و برنامه ریزی برای تربیت مربی متخصص جهت شناسائی و پرورش افراد مستعد ورزشی

7- مطالعه و برنامه ریزی برای توسعه فعالیت های انتشاراتی و برگزاری کارگاه های تخصصی ورزشی

8- مطالعه و برنامه ریزی برای توسعه وتعمیم فعالیت های ورزشی در بین کارکنان اعضای هیات علمی و دانشجویان به منظور غنی سازی اوقات فراغت

9- مطالعه و برنامه ریزی برای فعالیت های ورزشی خانواده های کارکنان و اعضاء‌ هیئت علمی

10- مطالعه و برنامه ریزی برای ساماندهی و استفاده بهینه از فضاهای ورزشی دانشگاه

11- برنامه ریزی به منظور نظارت و ارزشیابی از فعالیت های ورزشی سطوج مختلف دانشگاه

12- مطالعه در خصوص تعیین استانداردهای تیم های باشگاه دانشگاه

13- همکاری با بخش عمران دانشگاه جهت تهیه استانداردهای فضاهای ورزشی

14- برنامه ریزی به منظور تشکیل باشگاه ورزش دانش آموزی

15- مطالعه و برنامه ریزی جهت جذب حداکثری دانشجویان قهرمان در دانشگاه

خلاصه عملكرد معاونت ورزشي

- تدوين ماموريت ها ، اهداف ، چشم انداز و اهم برنامه هاي معاونت ورزش.

- تهيه چارت تشكيلاتي معاونت ورزش.

- تدوين و تصويب اساسنامه انجمن هاي ورزشي در شورايعالي ورزش دانشگاه .

پذيرش قهرمانان براي ادامه تحصيل

- خدمات ورزش دانشجويي: 1- ارائه تسهيلات 2-اهداء تخفيف شهريه 3- چند فدراسيون ورزشي

- امضاي تفاهم نامه همكاري با : 1- سازمان بهزيستي 2- شهرداري اشكنان 3-تربيت بدني نيروهاي مسلح

- اخذ مجوز مدارس تخصصي ورزش از وزارت آموزش و پرورش.

- ارائه طرح راه اندازي مراكز سنجش آمادگي جسماني و حركات اصلاحي.

- تشكيل بیست تيم با تركيب حداقل 85% از دانشجويان دانشگاه در بخش بانوان و آقايان، شركت در مسابقات ليگ برتر كشور .

- پيشنهاد ساخت مجموعه ورزشي بين المللي .

- پيگيري تصويب و ابلاغ سرانه ورزش دانشجويي به مبلغ 000/250 ريال به ازاي هر دانشجو در شورايعالي وزرش دانشگاه .

- ارائه طرح كلينيك پزشكي ورزشي .

- تدوين و تنظيم پيوست فرهنگي معاونت ورزش.

- تدوين و ابلاغ شيوه نامه برگزاري مسابقات دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي .

- تصويب اساسنامه باشگاه فرهنگي ورزشي دانشگاه در هيات امنا.

- ايجاد بانك اطلاعاتي از : 1-ورزشكاران 2-اماكن ورزشي 3-قهرمانان حائز شرايط 4-مسئولين و كارشناسان تربيت بدني 5-مربيان و داوران

- همكاري با فدراسيون ملي ورزشهاي دانشگاهي در اعزام تيم هاي ملي دانشجويي به رویدادهای بین المللی، کسب مقام چهارم جهانی فوتسال (اسپانیا) و کسب مقام د وم جهانی کاراته (مونته نگرو) توسط دانشجویان دانشگاه

- تدوين آئين نامه انضباطي رویدادهای ورزشی دانشگاه .

- اصلاح آئين نامه ها : 1- حق الزحمه عوامل برگزاري رويدادهاي ورزشي 2- حق التعليم كلاسهاي آموزشي و تمريني 3- تخفيف شهريه دانشجويان 4-جذب قهرمانان ورزشي

خلاصه برنامه‌های در دست اجرا و اقدام‌های انجام گرفته در حوزه معاونت پژوهش و فناوری

الف- افزایش کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی

  1. برنامه‌ها
  • تدوین برنامه‌راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی برای دست‌یابی به جایگاه دانشگاهی برتر در تراز ملی و بین‌المللی در افق 1404
  • تأسیس آزمایشگاه‌های ملی با تجهیزات پیشرفته در تراز بین‌المللی
  • تأسیس مراکز پژوهشی متعالی (Center of Excellence) و مأموریت‌گرا
  • تشکیل قطب‌های علمی پژوهشی برتر
  • راه اندازی سامانه تشابه‌یاب برای پیشگیری از سرقت علمی
  1. اقدام‌های انجام گرفته و در دست اجرا
  • برقراری نظام اعطای پژوهانه بر مبنای عملکرد اعضای هیات علمی تا سقف 500 میلیون ریال در هر سال برای نخستین بار
  • افزایش به ترتیب 15 و 6 برابری سقف حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری تخصصی
  • فراهم کردن بالاترین سطح دسترسی در کشور به پایگاه‌های بین‌المللی و منابع علمی معتبر الکترونیکی
  • برگزاری جشنواره فرهیختگان و اهدای جایزه ویژه امام خمینی به پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی در تراز ملی و بین‌المللی
  • تشکیل کمیته‌های 13گانه توسعه فناوری‌های نوین متناظر با ستادهای مربوط در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مانند توسعه فناوری نانو، زیست فناوری و ...
  • افزایش جایزه تشویق مقاله‌های بین‌المللی متناسب با درجه علمی مجله مربوط با تاکید بر انتشار مقاله‌های برتر
  • پیشگیری از چاپ مقاله در مجله‌های بی‌اعتبار

ب- ارزش گذاری به پژوهش و اتصال دانشگاه آزاد اسلامی به مراکز تولید کشور

  1. برنامه‌ها
  • تصویب برنامه راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای گذار به دانشگاه پژوهش محور و کارآفرین
  • ایجاد توازن بین پژوهش‌های بنیادی و کاربردی با تاکید بر پژوهش‌های بنیادی متمرکز و پژوهش‌های کاربردی مسئله محور و مأموریت‌گرا
  • گسترش پیوند دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت
  • تأسیس 150 مرکز رشد فناوری و استقرار 800 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در آن تا پایان سال 96
  • راه‌اندازی شهرک‌های فناوری، صنعتی و خدماتی (طرح شفا) در واحدهای مرکز هر استان و سایر واحدهای واجد شرایط
  • ثبت اختراع، فروش دانش فنی و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی
  • تأسیس پژوهشگاه جامع دانشگاه آزاد اسلامی با اولویت فناوری‌های نوین و موضوع‌های چندنظمی و فرانظمی
  1. اقدام‌های انجام گرفته و درست اجرا
  • بستن قرارداد مطالعات مخزن در زمینه توسعه فناوری‌های نوین برای بهینه‌سازی و ازدیاد برداشت با شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از 8 دانشگاه و پژوهشگاه معتبر کشور به مدت 10 سال
  • بستن تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان برای تأسیس پردیس‌های فناوری و نوآوری دانشگاه، ایجاد فن بازار، تجاری‌سازی دستاوردهای فناور انه و ...
  • راه‌اندازی کنسرسیوم آهن و فولاد با عضویت 10 واحد دانشگاهی توانمند با مشارکت شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید دانش فنی
  • تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان مانند خودرو و موتورسیکلت برقی، تولید بذرهای هیـبریدی، تبدیل پسماند به محصولات با ارزش با فناوری پلاسما
  • امضای بیش از 25 تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • راه‌اندازی 35 مرکز رشد جدید با استقرار 258 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان
  • راه‌اندازی سامانه فن بازار AzadExpo دانشگاه آزاد اسلامی برای معاملات فنی
  • راه‌اندازی سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد (ساها) به منظور توسعه شبکه‌های درون و برون دانشگاهی با استفاده از ظرفیت 6479 آزمایشگاه و 4916 کارگاه در سطح کشور
  • افزایش 4 برابری حق فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها به منظور ارایه خدمات فنی بهتر و بیشتر
  • بدست آوردن جایگاه نخست انتشار مقالات بین‌المللی در کشور با انتشار 55013 مقاله در پایگاه Scopus و 35720مقاله در پایگاه Web of Science (ISI)
  • بدست آوردن مقام‌های برتر مسابقات بین‌المللی روبوکاپ در کشورهای ترکیه، مکزیک، هند، برزیل و چین و مقام سوم مسابقات خودروهای خورشیدی در آمریکا به عنوان تنها نماینده آسیا در مسابقات
  • تأسیس 17 مرکز پژوهشی جدید (جمعاً 39 مرکز) در دانشگاه
  • دریافت مجوز راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و آغاز عملیات اجرایی آن در استان تهران در منطقه گرمدره و پردیس
  • گرفتن تایید علمی پژوهشی 29 عنوان مجله جدید از وزارتین علوم و بهداشت (در مجموع 101 مجله)
  • انتشار 12 عنوان مجله بین‌المللی با مشارکت ناشر بین‌المللی اشپرینگر (Springer)
  • بستن 158 قرارداد پژوهشی برون دانشگاهی

خلاصه برنامه‌های در دست اجرا و اقدام‌های انجام گرفته در حوزه معاونت مجلس

خلاصه برنامه‌های در دست اجرا و اقدام‌های انجام گرفته در حوزه ستادی سازمان سما

اهم فعالیت ها، دستاوردها و اقدامات سازمان سما تا پایان مهرماه 1394

تشکیل کمیسیون دائمی سما

تشکیل شورای سازمان سما با حضور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی

تشکیل شورای اداری و مالی سازمان

تشکیل شورای فرهنگی و اجتماعی سازمان

بازنگری برنامه راهبردی سازمان سما در سال باقی ماندۀ برنامه پنج ساله (1390- 1394) و انطباق بودجۀ 1394 بر آن

تشكيل جلسات کمیته طرح و برنامه و بودجة سازمان و بررسي 55 طرح و برنامه، تهيه صورتجلسه آن و ابلاغ برنامه‌ها و طرح هاي مصوب شده به واحدهاي ذيربط و كارگروه تخصصي بودجة سازمان به منظور تخصيص بودجه براي آنها.

تشكيل جلسات كميته بررسی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان(مستندسازی).

برگزاری کارگروه های نحوۀ تهیه و تدوین برنامه راهبردی سازمان در پنج سالۀ ششم دانشگاه ازاد اسلامی (1399 - 1395).

نظارت بر فرايند اجراي برنامه هاي مصوب سازما در کارگروه تخصصی طرح و برنامه بودجۀ سازمان.

دريافت عملكرد ادواری بودجه سال تحصيلي 94 - 93 مدارس و بررسي و تجميع واحدي و استاني آن.

ابلاغ برنامه هاي مصوب و بودجۀ مديريت هاي حوزه ستادي سازمان به منظور اجرا در سال 1394 و اصلاح 20 درصدی هزینه‌ها با توجه به مصوبه شورای سازمان.

بررسی و جمع آوری پرسشنامه‌های مربوط به تجزیه و تحلیل وضع موجود (محیط داخلی و محیط خارجی) ارزیابی بیانیه ماموریت، ارزیابی بیانیه چشم انداز، تعیین ذینفعان، تعیین ارزش های محوری و اصول حاکم بر سازمان و تعیین اهداف استراتژیک سازمان سما.

ابلاغ سیاست ها، اهداف کمی منتخب و شاخص های عملکردی سازمان سما در برنامه ششم دانشگاه آزاد اسلامی.

تغییر درجه و چارت معاونت‌ها و آموزشکده‌های سما واحدهای متقاضی.

بررسي و تدوین امتيازات مدارس و آموزشکده‎های سما برای معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان به منظور
احتساب در درجه بندي واحدهاي دانشگاهي

برگزاري جلسات آموزشي سيستم اتوماسيون اداري نوماتك و استقرار آن در سازمان و همچنين برگزاري دوره آموزشي .

برگزاری گردهمایی مشترک روسا و دبیران شوراهای سیاستگذاری استانی سما در همدان

برگزاري جلسات كميته انتصابات به صورت و طرح پرونده‌هاي تمديدي و انتصابي معاونان سما، روساي آموزشكده هاي فني و حرفه اي و معاونين آموزشكده ها

حسابرسي از 42 آموزشكده و 220 مدرسه و ابلاغ اشكالات استخراجي به واحدها و پي‌گيري رفع آن‌ها و برنامه ريزي جهت حسابرسي ساير واحدها تا پايان سال جاري.

استقرار نرم افزارهاي نظام جامع امور مالي و شهريه و ساير نرم افزارهاي مالي و اجراي بودجة مصوب ابلاغي کمیته طرح و برنامه و بودجة سازمان و تأمين منابع مالي جهت اجراي بخشنامه ها، مصوبات و دستورالعمل‌ها.

برگزاري كميته وام و امور رفاهي سازمان و انجام مكاتبات مرتبط.

انجام امور كليه كارهاي خدماتي ، ساختماني از طريق پيمانكاري با هماهنگي اداره كل امور عمراني.

طراحي وكنترل و بررسي نقشه‌هاي معماري، سازه، تاسيسا ت برقي و مكانيكي وكنترل ساختما نهاي آموزشي، اداري، سالنهاي ورزشي و... بالغ بر 20000 متر مربع.

كنترل پروژه هاي در حال احداث سازمان و پي گيري و بازديد و نظارت از روند عمليات اجرايي و نيز بررسي اسناد و مدارك مناقصات عمومي آن بالغ بر تعداد 30 پروژه.

تهيه و تدوين فرم ارزشيابي معلمان و ارزشيابي عملكرد كاركنان سما

بررسی مدارک ارسالی از واحدها جهت تبدیل وضعیت کارکنان واعلام نظر در خصوص دوره های بدوخدمت و ضمن خدمت

راه اندازی ویدئو کنفرانس سازمان و برگزاری اولین جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران امور اداری 5 واحد درخصوص ساماندهی نیروی انسانی

انجام مصاحبه تخصصی از افراد معرفی شده جهت انتصاب و تمدید به عنوان مدیر امور دانشجویی، مدیر فرهنگی و دانشجویی و معاون فرهنگی و دانشجویی آموزشکده های فنی و حرفه ای سما

تشكيل جلسه و رايزني با معاونت دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص موضوعاتي از قبيل نقل و انتقال دانشجويي، كانون فارغ التحصيلان،كميته انضباطي، تخفيف شهريه، صدور دانش نامه و ... در سازمان سما.

اجرای طرح اردوی میهمانی در سما در دو استان شیراز و بوشهر

برگزاری جشنواره‏‏های متعدد (پژوهش­ها و اختراعات دانش­آموزی سما، پژوهشگران برتر سمایی، قرآنی، فرهنگی و هنری عکاسی، طرح قدس و ... ).

تألیف، چاپ و نشر ماهنامه‏‏های کودک و نوجوان سما، کتب طرح SCBI ، بستۀ آموزشی فعالیت محور و تلفیقی پایۀ اول دوره ابتدایی و ... .

برگزاری گردهمائی‏های متعدد اعم از معاونین امور سما واحدها، رؤسای آموزشکده‏ها، معاونین آموزشی و پژوهشی، معاونین فرهنگی، دانشجویی، پرورشی، مسئولان (امور اداری، امور مالی و تربیت بدنی) و ... .

برنامه ریزی و ایجاد ارتباطات و تجمیع نظرات کارشناسی در خصوص " طرح جامع قرانی در سما"

فراهم نمودن مقدمات تشکیل پرونده سلامت روانی برای کارکنان سازمان و تهیه و تدوین بروشور و پوستر با محوریت سلامت روانی

طراحی شاخص­های مصاحبه به منظور استفاده در کمیته تخصصی و تشکیل اولین کمیته تخصصی مصاحبه مشاوران

برگزاری المپیادهای ورزشی دانش آموزان و دانشجویان دختر و پسر سما سراسر کشور.

رایزنی‏های اولیه جهت منعقد کردن تفاهم نامه هایی با فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران.

افتتاحیه مدارس تخصصی ورزشی سما با حضور ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین افتتاح مدارس تخصصی ورزشی در برخی از مدارس سما کشور

اعزام تیم فوتسال دانشجویان پسر سمای خوزستان به مسابقات سوپرلیگ استانی و کسب مقام قهرمانی

اعزام تیم هندبال دانشجویان دختر سمای اراک به مسابقات زیر گروه لیگ کشوری و کسب مقام قهرمانی

تشكيل كميته راهبري طرح پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي سازمان ملل و برگزاري جلسات مشترك به منظور اجرايي نمودن طرح.

تهيه كتابچه سرفصل دروس مدارس تخصصي ورزشي براي 9رشته مصوب.

تدوین اساسنامه، برنامه استراتژیک و اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات و ارسال به مرکز توسعه پژوهش و فن‌آوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

تدوين، تصويب و ابلاغ دستورالعمل فوريت هاي سلامت و نحوه عملكرد پزشك در مدارس (همراه با فرم هاي مربوطه).

تدوين، تصويب و ابلاغ بروشورهاي حركات اصلاحي و ناهنجاري هاي اسكلتي به مدارس.

تهیه و تدوين دو فصلنامه سلامت و تندرستي در مدارس

تشکيل کميته برنامه ريزي درسي و نيز آغاز جلسات آن و گروه هاي تخصصي برنامه ريزي درسي و آغاز جلسات آن

پيگيري مراحل تصويب رشته ـ محل‌های جدید آموزشکده های فنی و حرفه ای سما

تهيه طرح بهسازي نظام آموزش مهارتي سازمان سما

شرکت در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب به مدت 10 روز

بررسی 20 عنوان کتاب ارسالی از واحدها جهت صدور مجوز چاپ و پیگیری تمدید مجوز نشر پیام سما

شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جانبی جشنواره فرهیختگان

برگزاری جلسات هماهنگی با دبیرخانه جشنواره جوان خوارزمی جهت بکارگیری نمایندگان سازمان سما در کمیته های استانی جشنواره جوان خوارزمی

جلسة هم انديشي درخصوص برگزاري مسابقات مهارتي سما با اداره كل فني و حرفه‌اي.

ارزيابي عملكرد مدارس از طريق بررسي گزارشهاي عملكرد مديريتي و آموزشي مدارس و اجراي آزمون هماهنگ تشريحي.

تأليف بستة آموزشي فعاليت محور و تلفيقي پاية اول دوره ابتدايي.

ویرایش نهایی و ارسال شیوه نامه ضوابط تاسیس توسعه و ادامه فعالیت مدارس سما و شیوه نامه برنامه هفتگی و ساعات کار مدارس سما

پوشش خبري مراسم و رويدادهاي درون سازماني.

دريافت و پردازش اخبار واحدها به طور متوسط روزي 30 عنوان و آماده سازي جهت انعكاس در پورتال سازمان.

رزومه دکتر زرهانی

خلاصه برنامه‌های در دست اجرا و اقدام‌های انجام گرفته در حوزه اداره کل امور بین الملل

پیشرفت علم و تكنولوژی در هر جامعه‌ای مستلزم فراگیری علوم جدید، توسعه و بسط مرزهای دانش در زمینه‌های مختلف است. در این راستا، تبادل علوم و تجربیات علمی بین جوامع امری ضروری و حیاتی است. نقش همکاری‌های علمی بین‌المللی، تلاش در جهت فراهم نمودن زمینه‌های مناسب برای روابط بین‌المللی است که پيش­شرط و لازمه توسعه همه­جانبه است. اداره کل بین­الملل دانشگاه آزاد نیز با چنین نگرشی در پی بسط تعاملات بین­ المللی و همچنین استحکام روابط پیشین خود با دانشگاه­های و مراکز علمی معتبر جهانی است. این اداره کل در طی 2 ماه و نیم گذشته با یک برنامه ­ریزی دقیق و افزایش حجم فعالیت­ های راهبردی خود درصدد آن بوده تا بسترهای نوینی در عرصۀ توسعۀ فعالیت­های علمی بین­ المللی مهیا سازد.

در حوزۀ دیدارها و رایزنی ­های بین ­المللی، این اداره کل با هدف برقراری ارتباطات سازنده با دانشگاه­ها و مراکز علمی بین­ المللی برتر دنیا اقدامات قابل توجهی انجام داده است. دیدار با سفیر ایتالیا به منظور فعال سازی تفاهم نامه های پیشین و ایجاد بسترهای همکاری جدید با دانشگاه­های معتبر ایتالیا، دیدار با نمایندگان دانشگاه مجازی اونیتلما ساپی­ینزا رم ایتالیا به منظور برقراری همکاری های آموزشی و ایجاد دفاتر مشترک، دیدار با نمایندگان مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران به منظور همکاری در حوزه ­های مختلف از جمله همکاری برای گرامیداشت روز بین­الملل در دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین انعقاد تفاهم نامه ­های همکاری در حوزه­های مختلف علمی و فرهنگی، دیدار با مشاور رئیس دانشگاه مطالعات زبان­های خارجی توکیو و مذاکره درخصوص تبادل دانشجو و ایجاد رشته زبان و ادبیات ژاپنی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی و دیدار با نمایندگان موسسه انتشاراتی ژئوتار – مدیا روسیه در خصوص تبادل و انتشار کتب مختلف در حوزۀ پزشکی از جمله اقدامات مهم این اداره کل است.

در بخش مکاتبات بین­المللی و با هدف معرفی دانشگاه آزاد اسلامی و اظهار آمادگی برای ایجاد تعاملات بین­ المللی پویا و کارآمد نیز اقدامات شایانی انجام گرفته است. مکاتبات رسمی با سفرای کشورهای مختلف جهان اعم از فرانسه، ژاپن و ترکیه جهت به­روزسانی تفاهم نامه­های پیشین و اظهار تمایل برای ایجاد ارتباطات موثر و کارآمد میان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه­ها و مراکز علمی کشورهای مدنظر، مکاتبه با 17 سفارتخانه خارجی مقیم در تهران (کشورهای آسیایی، شمال آفریقا و اروپای شرقی) و اظهار تمایل برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه­ها و مراکز علمی این کشورها، برنامه­ریزی و مکاتبه با 6 دانشگاه برتر جهان در کشورهای انگلستان، جمهوری ایرلند، هنگ کنگ، افریقای جنوبی، امریکا و مادرید به منظور معرفی دانشگاه آزاد اسلامی (به همراه ارسال کاتالوگ دانشگاه) و اظهار تمایل برای برگزاری دوره های مشترک برای مربیان دانشگاه آزاد اسلامی که از این میان، دانشگاه منچستر اظهار تمایل فراوانی نموده است، مکاتبه با 6 دانشگاه برتر ایتالیایی (فرارا، ساپی­ینزا، پروجا، تریست، برگامو، سی­ینا) که دانشگاه فرارا و ساپی­ینزا رم ایتالیا اظهار تمایل نموده و اقدامات لازم جهت همکاری و انعقاد تفاهم­نامه فی­مابین معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی و دانشگاه فرارا صورت گرفته است، مکاتبه با 7 دانشگاه برتر کشور استرالیا (ویکتوریا، ملبورن، موناش، سویین برن، دانشگاه ملی، دکین و آر.ام.آی.تی) به منظور معرفی دانشگاه آزاد و اظهار تمایل برای ایجاد همکاری در حوزه­های مختلف علمی و آموزشی که سه دانشگاه استرالیایی تاکنون اظهار تمایل نمودند و در حال رایزنی و بررسی می­باشند.، مکاتبه با دانشگاه آکادمی ملی علوم اکراین، دانشگاه فنی اکراین، دانشگاه تاراس اکراین به منظور معرفی دانشگاه آزاد و همچنین اظهار تمایل برای تشکیل دوره­های تخصصی کوتاه­مدت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، و همچنین مکاتبه با دانشگاه آکادمی ملی علوم بلاروس و معاون وزیر علوم بلاروس به منظور تمدید تفاهم­نامه­های پیشین و همچنین گسترش همکاری­های علمی بین­المللی از اهم مکاتبات صورت­گرفته در این برهه زمانی است. یقیناً حضور فعال در محافل بین­المللی از طريق ایجاد همكاري­های علمي، آموزشي و تحقيقاتي می­تواند به توسعه همکاری­ها و افزایش سطح کیفی دانشگاه آزاد اسلامی منجر گردد.

در عرصۀ انعقاد تفاهم­ نامه­ ها و قراردادهای بین ­المللی نیز این اداره کل با هماهنگی مراجع ذیصلاح دانشگاه توانست بسترهای لازم را برای همکاری واحدهای دانشگاه با دانشگاه­های و مراکز علمی جهان مهیا سازد. همکاری و انعقاد قرارداد با دانشگاه الوطنیه (علوم و فناوری) عراق برای اعزام دانشجو از عراق به ایران، ایجاد کارگاه های مشترک آموزشی در کشور عراق و همچنین ایجاد دفاتر مشترک در دو کشور، هماهنگی و بسترسازی لازم به منظور انعقاد موافقت­نامه همکاری میان واحد تهران غرب با دانشگاه علوم کاربردی کرمز و شرکت Kohl & Partner اتریش به منظور ایجاد همکاری­های گسترده در حوزه صنعت گردشگری و هتلداری، انعقاد تفاهم­نامه همکاری فی­مابین دانشگاه مِهمِت آرسوی ترکیه و واحد گرمسار در خصوص تبادل استاد و دانشجو در حوزه دامپزشکی و هماهنگی و انجام اقدامات لازم به منظور تهیه و تدوین موافقتنامه همکاری با دانشگاه رم 3 از جمله فعالیت­های اداره کل بین­الملل در این حوزه است. همچنین برنامه­ریز­های لازم جهت فعال نمودن و اجرایی شدن تفاهم­نامه­های پیشین صورت گرفته است تا همکاری­های موثرتری با دانشگاه­های خارجی به وجود آید.

این اداره کل همچنین برای ساماندهی امور بین ­المللی و استفاده از نخبگان علمی خود، برنامه­ ریزی­های ویژه­ای انجام داده است. تهیه شیوه­­ نامه ­ها و آیین ­نامه­ های بین­ المللی و همچنین ارائۀ محصولات چندرسانه­ ای بین­المللی از دیگر اقدامات این اداره کل است. در این راستا شیوه نامه کارگروه تفاهم نامه­ های بین المللی جهت استفاده از خرد جمعی نخبگان حوزه­ های مختلف علمی و بسترسازی لازم به منظور گسترش همکاری­های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و تدوین است و جلسات این کارگروه نیز به منظور نهایی نمودن شیوه نامه مذکور و بررسی تفاهم­ نامه ­های بین المللی دانشگاه تشکیل می­گردد. انجام اقدامات لازم جهت تسریع در روند تدوین شیوه­ نامه ایجاد دوره­ های دکتری مشترک با دانشگاه های خارجی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این برهۀ زمانی که متن نهایی آن جهت ابلاغ به معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال شده است. همچنین این اداره کل درصدد است تا با تهیه کاتالوگ چندزبانۀ الکترونیکی دانشگاه بتواند معرفی جامع ­تری از فعالیت­های علمی و آموزشی دانشگاه در سطح بین ­المللی ارائه دهد که این مهم در سه ماه آیندۀ سال عملیاتی خواهد شد.

در حوزۀ گسترش واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی، این اداره کل درصدد است تا واحد دانشگاهی در کشور روسیه تاسیس نماید. به همین منظور، مسئول پیگیری امور اداری و راه اندازی شعبه در آن کشور مشخص شده و مراحل اخذ مجوز تأسیس در حال انجام می باشد. همچنین تأسیس واحد در کشورهای عراق، عمان و ارمنستان در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

در زمینۀ جذب دانشجوی غیرایرانی نیز، شیوه­ نامه پذیرش و ثبت­ نام دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه در اداره کل بین الملل دانشگاه تدوین و طی بخشنامه­ای به کلیه واحدها ابلاغ شده است. با برگزاری جلسات متعدد کمیته پذیرش دانشجویان خارجی، فرایند جذب دانشجویان غیرایرانی تسریع پیدا کرده و شمار این دسته از دانشجویان افزایش چشمگیری داشته است.

برای پویا نمودن نظام آموزشی کشور علاوه بر تکیه به یافته ­های دانشمندان و پژوهشگران داخلی باید از آخرین یافته های کشورهای دیگر نیز به نحو مطلوب بهره­ برداری نماییم. بی­گمان دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه­های متعدد علمی، صنعتی و فناوری خیره کننده بوده است و یقیناً این توفیقات در عرصۀ جهانی نیز بازتاب چشمگیر و درخوری خواهند داشت.

رزومه دکتر ابراهیمی

خلاصه برنامه‌های در دست اجرا و اقدام‌های انجام گرفته در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی

  1. برگزاری اولین دوره آموزشی مدرسان درس وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره):
    1. اولین دوره آموزشی جهت اساتید این درس.
    2. حضور 1200 نفر از اساتید در دوره های 3 روزه و به مدت یک ماه.
    3. رضایتمندی 89% از اساتید از برگزاری دوره و محتوی علمی آن.
    4. تشکیل بانک اطلاعاتی از اساتید.
    5. ساماندهی اساتید درس وصیت نامه در گروه معارف اسلامی.
    6. پاسخگویی به سوالات دانشجویان از اساتید.
  1. تصویب رشته های حوزه اندیشه امام خمینی(ره) و تالیف کتب تخصصی برای رشته ها:
    1. تصویب رشته های شناخت اندیشه های امام خمینی(ره) در مقطع کارشناسی ارشد، جامعه شناسی انقلاب اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد، تاریخ انقلاب اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد، عرفان اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) در مقطع دکتری تخصصی، فقه و مبانی حقوق در اندیشه امام خمینی(ره) در مقطع دکتری تخصصی با حدود 370 دانشجوی شاغل به تحصیل.
    2. تامین منابع و کتب تخصصی با عنایت به جدید بودن رشته ها.
    3. تهیه بانک از مقالات موجود و چاپ شده در مجلات علمی و پژوهشی در حوزه اندیشه های حضرت امام(ره) در سامانه مرکز.
    4. پیگیری مجوز مجله علمی و پژوهشی مرکز جهت چاپ مقالات تخصصی در خصوص رشته های فوق.
  1. تدوین کتاب درس وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره):
    1. با عنایت به تعدد کتب درسی مذکور و لحاظ نمودن سلیقه شخصی نویسندگان در این کتاب، این مرکز اقدام به تدوین کتاب درسی وصیت نامه با لحاظ نمودن تمام ظرایف و نکات کلیدی در وصیت نامه حضرت امام(ره).
    2. بررسی دقیق و نقد و بررسی کتاب مذکور توسط 3 ناظر و 5 داور و عده کثیری از صاحب نظران در این خصوص.
    3. پیگیری چاپ کتاب مذکور از طریق چاپخانه دانشگاه و توزیع آن تا قبل از بهمن ماه 1394در واحدهای دانشگاهی.
  2. تدوین چشم انداز 5 ساله مرکز:
    1. با عنایت به ابلاغ بخشنامه برنامه ششم دانشگاه از سوی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی ضرورت تدوین چشم انداز مرکز دو چندان گردیده است.
    2. طرح موضوع تدوین سند چشم انداز در کمیسیون دائمی شورای سیاستگزاری مرکز در تاریخ 13/7/94 و تصویب کلیات آن.
    3. درخواست تهیه پورپزال اولیه از 3 نفر از صاحب نظران متخصص در تدوین اسناد فرهنگی کشور.
  1. برگزاری اولین دوره تجلیل از پژوهشگران حوزه اندیشه امام خمینی(ره):
    1. تجمیع مقالات، پایان نامه ها و کتب در حوزه اندیشه حضرت امام(ره) که در دانشگاه آزاد اسلامی به رشته تحریر در آمده که بالغ بر 63 عنوان کتاب، 310 مقاله، 355 پایان نامه بوده است.
    2. داوری و ارزیابی تمام آثار رسیده از سوی دبیرخانه همایش.
    3. انتخاب نفرات برتر و معرفی آن به معاونت محترم پژوهشی و فن آوری جهت تجلیل در حوزه پژوهشگران برتر دانشگاه.
    4. پیگیری چاپ بهترین مقاله و پایان نامه بعنوان کتاب برتر در حوزه اندیشه حضرت امام(ره).
    5. تهیه بانک اطلاعات مقالات، پایان نامه ها و کتب در سامانه مرکز.
  1. برگزاری شوراها و کارگروه های تخصصی مرکز با توجه به اهمیت آن:
    1. شورای علمی و پژوهشی – 7 جلسه.
    2. کمیته برنامه ریزی درسی – 2 جلسه.
    3. نشست تخصصی روش شناسی – 3 جلسه.
    4. کارگروه علوم سیاسی – 6 جلسه.
    5. کارگروه عرفان – 3 جلسه.
    6. کارگروه فقه – 3 جلسه.
    7. جلسه مدیران گروه اندیشه حضرت امام(ره) – 3 جلسه.
  1. تاسیس پژوشکده بنیانگزار انقلاب اسلامی:
    1. با عنایت به اجرایی نمودن بند 1 از ماده 4 اساسنامه مرکز، مبنی بر راه اندازی پژوهشکده تخصصی مرکز فرهنگی دانشگاهی اما خمینی(ره) و با توجه به نظر موافق ریاست عالی دانشگاه، تاسیس پژوهشکده مذکور در واحد یادگار امام(ره) به تصویب هیئت امناء محترم دانشگاه رسید.
    2. پیگیری و تصویب ساختار، تعیین رئیس پژوهشکده و گروه های علمی در دستور کار مرکز قرار دارد.
  1. برگزاری همایش ها و گردهمایی ها:
    1. همایش های برگزار شده:
  • سیاستگزاری در برگزاری همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی(ره) - یزد.
  • سیاستگزاری در برگزاری اولین گردهمایی مدرسان درس وصیت نامه – سازمان مرکزی.
  • سیاستگزاری در برگزاری همایش شناخت اندیشه های بنیان گزار جمهوری اسلامی ایران – لامرد.
    1. همچنین سیاستگزاری در برگزاری همایش های ذیل در دستور کار این مرکز قرار دارد.
  • سیاستگزاری در برگزاری همایش امام خمینی(ره) و جهانی عاری از خشونت و افراط گری – تهران.
  • سیاستگزاری در برگزاری همایش اندیشه های فقهی امام خمینی(ره) – قم.
  • سیاستگزاری در برگزاری همایش جوانان و نقش ایشان در ایران اسلامی از منظر امام خمینی(ره) – رشت.
  • سیاستگزاری در برگزاری همایش حضرت امام(ره)، سبک زندگی و تمدن اسلامی – اراک.
  • سیاستگزاری در برگزاری همایش معرفت شناسی اصول مکتب فکری امام(ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری (مرکز امام با مشارکت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه).
  • عمده­ترین سیاست­های کلان مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی براساس برنامه ششم، به شرح ذیل تدوین گردیده و بر مبنای این سیاست ها اقدامات صورت می پذیرد.

ردیف

سیاست­ها

1

تمرکز در امر سیاست­گذاری و برنامه­ریزی و پرهیز از تصدی­گری

2

تعمیق بخشیدن به شناخت اندیشه­ها و استخراج اصول فکری حضرت امام خمینی(ره) بر اساس منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری(دام عزه) و راهگشایی ریاست محترم هیئت امناء دانشگاه

3

حمایت از فعالیت­های علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان در حوزه اندیشه­های امام خمینی(ره)

4

شناسایی ظرفیت­ها و توانمندی­های علمی و پژوهشی واحدهای دانشگاهی همراه با گسترش دامنه پژوهشی و بهره­گیری حداکثری از توان گروه­های استعدادهای درخشان و نخبگان

5

تحقق نظام جامع «اخلاق آموزشی، پژوهشی و فرهنگی» مبتنی بر آموزه­های حضرت امام خمینی(ره) و آموزه­های اسلامی و تلاش برای ترویج آن به منظور رشد اخلاقی و معرفتی جامعه دانشگاهی و فرهیخته

عمده ترین برنامه های مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در سال 1395

ردیف

عنوان

سیاستگزاری در برگزاری دومین گردهمائی مدرسان درس وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره)

افتتاح پژوهشکده بنیان گزار انقلاب اسلامی

سیاستگزاری در برگزاری اولین دوره اردوی سراسری علمی و آموزشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-راهیان حرم

تدوین کتب تخصصی حوزه اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) جهت رشته های تخصصی

سیاستگزاری در برگزاری اولین نمایشگاه آثار فرهنگی، هنری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تبیین اندیشه های معمار کبیر انقلاب اسلامی

برگزاری دومین مراسم تجلیل از پژوهشگران حوزه اندیشه های امام خمینی(ره) در دانشگاه آزاد اسلامی

رزومه جواد مددی

خلاصه برنامه‌های در دست اجرا و اقدام‌های انجام گرفته در حوزه اداره کل منابع انسانی و سیاست های رفاهی دانشگاه

الف) اهداف اداره کل منابع انسانی و سیاست های رفاهی دانشگاه

  1. بهبود بخشی به فرآیند ها و ارتقاء سطح کیفیت خدمات اداری و رفاهی
  2. ایجاد سازمان متعالی با وجود منابع انسانی ساعی و اخلاق مدار
  3. نهادینه شدن همدلی، همزبانی، همکاری بین کارکنان
  4. افزایش و تقویت حس انگیزه و بهره وری و رضایت مندی از کارکنان
  5. ارتقاء سطح معیشت کارکنان از طریق راهکارهای حمایتی

ب ) برنامه های اداره کل منابع انسانی و سیاست های رفاهی دانشگاه

  1. طراحی و استقرار سامانه یکپارچه منابع انسانی(سیستم کارگزینی و بایگانی و آرشیو اسناد و حقوق و دستمزد)
  2. توسعه طرح های حمایتی از کارکنان و خانواده ایشان
  3. فرهنگ سازی و توجه به کرامت انسان
  4. تلاش در جهت راه اندازی کانون بازنشستگی به منظور اهتمام به خدمات ایشان
  5. تعریف ابزارهای تشویق و تنبیه به منظور تعالی سازمان
  6. بازنگری در آیین نامه ها و مقرارت اداری با توجه به نیاز و مقتضیات روز
  7. فرهنگ سازی بر اساس تعالیم اسلامی مبتنی بر تعهد و تخصص مسئولیت پذیری و وجدان کاری

ج) دستاوردها و اقدامات انجام شده اداره کل منابع انسانی و سیاست های رفاهی

  1. ارتقاء سطح کارایی و اثر بخشی فعالیت ها و توانمندسازی کارمندان
  2. بررسی پست های سازمانی مشاغل مدیریتی و سرپرستی بلاتصدی و ایجاد شرایط لازم برای احراز پست سازمانی با انتصاب کارکنان .
  3. اصلاح ساختار سازمانی و ارتقای بهره وری منابع انسانی
  4. باتوجه به ضرورت ارتقای بهره وری (کارایی واثربخشی)منابع انسانی، سازمانی، چابک سازی سیستم دانشگاه و همچنین محدودیت های استخدام، جابه جایی و تغییر پست سازمانی می بایستی با در نظر گرفتن رضایت شخص و حفظ کرامت انسانی و موافقت مسئولین مربوطه که نتایج حاصله این تغییرات اثرات مطلوبی در سیستم نشان خواهد داشت.
  5. ساماندهی نیروی انسانی و تعدیل نیروی مازاد (اجرای بازنشستگی پیش از موعد به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای ساماندهی نیروی های مازاد می باشد.)
  6. تامین نیروی انسانی مجرب و کارآمد و توانمندسازی منابع انسانی
  7. جایگزین نمودن نیروهای مازاد در سطح استان ها بجای نیروهای خروجی و با رعایت اخلاق و حفظ حرمت افراد ( حتی المقدور با ارائه پیشنهادات تشویقی مانند اعطای وام و ....)
  8. فرآهم آوردن فرصت بازخرید داوطلبانه سنوات خدمتی به صورت هدفمند.
  9. اولویت جذب نیروهای کارمعین در پایان قرارداد جهت همکاری با شرکت های برون سپاری ( با نظارت شورای اداری و مالی و کمیسیون معاملات ).
  10. مشارکت کلیه مدیران و مسئولان در مکانیزه نمودن فرایندهای سازمانی .
  11. تشکیل مجموعه ای جامع و یکپارچه از کلیه داده ها واطلاعات مرتبط با نیروی انسانی با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور کمک به تصمیم گیری، برنامه ریزی و انجام امور جاری نیروی انسانی در سازمان .
  12. عملیاتی شدن طرح تشکیل کانون بازنشستگی کارکنان دانشگاه (باتوجه به کثرت تقاضای کارکنان، نیاز و ضرورت آغاز به کارکانون)
  13. تبیین و تصویب بودجه رفاهی جهت نوسازی و تجهیز اماکن رفاهی واحدهای دانشگاهی علی الخصوص در واحدهای استان های پر مخاطب و مسافر پذیر.
  14. پرداخت تسهیلات در قالب وام به کارکنان دانشگاه ، مکاتبات ضمانت های بانکی ،
  15. تهیه پیش نویس بخشنامه ها و آیین نامه های مربوط به امور اداری و رفاهی کارکنان
  16. رسیدگی به امور مربوط به کمیته های تخصصی شورای اداری و مالی کمیته انتصابات معاونین اداری و مالی و کمیته انظباطی کارکنان دانشگاه
  17. رسیدگی به امور مربوط به ثبت ورود و خروج کارکنان و ثبت مرخصی ها ، تسویه حساب کارکنان
  18. بازدیدهای میدانی از واحدهای دانشگاهی به صورت استانی به منظور بررسی مشکلات مالی و نظارت بر نحوه پرداخت حقوق و مزایا
  19. اقامت و پذیرایی دانشجو در قالب اردوهای دانشجویی و کارکنان و خانواده های آنان در مجتمع های مشهد مقدس، جمکران، سی سرا و رامسر و همچنین تجهیز و راه اندازی مهمانسرای فرهیختگان ، حافظ.
  20. نظارت و پاسخگویی در برابر وظایف محوله