دکتر علی اکبری مطرح کرد

پاسخ به بیش از ۲۰ سوال مهم درباره طرح پایش

تصویر مطلب پاسخ به بیش از ۲۰ سوال مهم درباره طرح پایش
  • چهارشنبه 25 دی 1398
  • 1562
رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی در خصوص «نظام پایش آزاد» و آینده پیش روی این طرح پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از خبرگزاری آنا، کم‌وبیش همگی تصاویری از پایان‌نامه‌های انباشته‌شده در گوشه و کنار دانشگاه‌ها را دیده‌ایم؛ پایان‌نامه‌هایی که نه‌تنها از آن‌ها به‌خوبی نگهداری نمی‌شود؛ بلکه علت اصلی انباشت این پایان‌نامه‌ها و دست‌به‌دست شدن این تصاویر بار علمی پایین و یا ناکارآمدی رساله‌های دانشجویان است.

اکنون این سؤال مطرح است که چرا با وجود پیشرفت علمی کشور و کسب مقام چهارم المپیک رباتیک جهانی۲۰۱۸، رتبه چهارم فناوری نانو در جهان را به اذعان «استت نانو» از حدود ۱۷۸ هزار مقاله نانو که در سال ۲۰۱۹ در مجلات Journal Citation Reports نمایه شده، در حدود ۱۰ هزار مقاله سهم محققان ایرانی است که باعث شده ایران جایگاه چهارم را کسب کند. هم‌چنین کسب مقام نخست سلول‌های بنیادی در منطقه و آسیا، پایان‌نامه و رساله دانشجویان کارآمدی لازم را ندارند و به نیازهای جامعه و صنعت پاسخ نمی‌دهد؟

بسیاری از دانشجویان و اساتید معتقدند دانشگاه‌ها باید نقشه راهی برای مسیر علمی دانشجویان تدوین کنند. از طرفی پایان‌نامه‌های دانشجویان نیازمند حمایت بیشتری از سوی صنعت است که بتواند منجر به تولید یک محصول و یا برطرف کردن یکی از چالش‌های کشور باشد.

در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی در مدیریت جدید خود، طرحی را با عنوان نظام پایش آزاد در دستور کار خود قرار داده است، بر اساس این طرح فعالیت‌های علمی و پژوهشی باید بر مبنای سیاست‌های کشور طراحی شوند، دانشگاه باید با جهت‌دهی رسالت اصلی خود که همان آموزش و پژوهش است، بتواند با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، بخشی از مشکلات و موانع جامعه را برطرف کند. در این طرح قرار است دانشجویان در پایان‌نامه‌های خود به نیاز صنعت و جامعه پاسخ دهند. از همین رو به سراغ «محمد علی‌اکبری» رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی رفته‌ایم تا در خصوص این طرح و آینده پیش‌روی آن به گفتگو بپردازیم.

نظام پایش آزاد چیست؟

طرح پایش آزاد خلاصه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» است که هدف آن تبدیل چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایان‌نامه و یا رساله تعریف کنند.

در ابتدای این طرح در استان تهران به هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت اجرای یک برنامه علمی داده شد. این مأموریت‌ها بر اساس علاقه‌مندی، موقعیت جغرافیایی، تعداد دانشجو و عضو هیئت‌علمی هر واحد در نظر گرفته شد. درنهایت با بازدیدها و جمع‌بندی اطلاعات برای هر واحد این برنامه‌های علمی به‌عنوان محور اصلی فعالیت پژوهشی واحدها مشخص شد. یکی از ویژگی‌های بارز واحدهای استان تهران این است که این استان دارای چندین واحد جامع و بسیار بزرگ است در نتیجه به هر یک از آن‌ها برنامه‌های علمی مستقل واگذار شد و برای سایر استان‌ها به هر استان یک یا چند برنامه داده‌شده است. اکنون نظام پایش آزاد دارای حدود ۴۰ برنامه علمی است که ۱۸ برنامهٔ علمی در سامانه بارگذاری شده است. به‌طور مثال در استان خوزستان به واحد امیدیه برنامه علمی نفت، به واحد ماهشهر برنامه‌های علمی پتروشیمی و به واحد اهواز برنامه علمی کشاورزی پس از سیل سپرده‌شده است و تمامی این واحدها ذیل واحد مرکز استان (اهواز) فعالیت می‌کنند. هم‌چنین به واحد سمنان دو برنامه علمی در حوزه کویر و نیرو انتظامی سپرده‌شده است که زیر نظر دبیرخانهٔ استانی برنامهٔ علمی فعالیت خواهند داشت.

سپرده شدن برنامه علمی به یک استان برای دانشجویان و اساتید دیگر استان‌ها ایجاد محدودیت نمی‌کند؟

خیر ایجاد محدودیت نمی‌کند؛ زیرا طرح پایش به‌صورت شبکه‌ای در حال اجرا است و موقعیت جغرافیایی استاد و دانشجو حائز اهمیت نیست. دانشجویان و اساتید در سامانه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و در صورت رسیدن به توافق می‌توانند به ادامه فعالیت خود بپردازند. همچون گذشته که استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز می‌توانست پایان‌نامه دانشجو واحد تهران شمال را منوط به موافقت گروه واحد تهران مرکز بر عهده بگیرد. با این تفاوت که اکنون تمام فرآیند در سامانه انجام خواهد شد. در طرح پایش نیز به همین شکل است و دانشجوی هر واحد منوط به توافق گروه می‌تواند استاد واحد دیگری را برای پایان‌نامه خود برگزیند. بنابراین محدودیتی برای دانشجو به وجود نخواهد آمد.

درصورتی‌که طرح پایش با موفقیت انجام و پایان‌نامه دانشجویان منجر به حل یکی از چالش‌های کشور شود، چه ضمانتی برای همکاری صنعت با دانشگاه و دانشجو وجود دارد؟

برای پذیرش پژوهش دانشجویان توسط صنعت، باید صنعت از ابتدا همراه با پژوهش دانشجویان باشد و این امر نیازمند ساختار است. سه کار مهم تاکنون در طرح پایش انجام‌شده است. کار مهم نخست بسترسازی شبکه‌ای است؛ بدین معنا تمامی فرآیندهای موردنیاز در سامانه دیده شود. دومین کار مهمی که صورت گرفته، تشکیل و شناخت شبکه انسانی توسط سامانه است؛ بدین معنا افراد در سراسر کشو می‌توانند نظام موضوعات برنامه علمی که در تهران استخراج‌شده را ببینند و در جریان باشند. امروز این بسترسازی صورت گرفته است. افراد در اقصا نقاط کشور می‌توانند از فرآیند برنامه علمی هر استان مطلع شوند و در سامانه نظام پایش به فعالیت بپردازند.

سومین کار مهم این است که دانشگاه به سراغ صنعت و جامعه برود و از مشکلات آن آگاه شود. تجربه نشان می‌دهد که معمولاً مشکلات صنعت به زبان دانشگاه مطرح نمی‌شود. طی این سال‌ها کارهای زیادی برای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه ازجمله راه‌اندازی دفتر مدیریت ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها صورت گرفته است؛ اما ارتباط دانشگاه و صنعت به علت تفاوت زبان دانشگاه با صنعت و جامعه به‌درستی شکل نگرفته است. از همین رو نیاز به یک الگو برای تبدیل زبان صنعت و جامعه به زبان دانشگاه است که نام این الگو در دانشگاه آزاد اسلامی «نظام موضوعات» است.

در حین تبدیل زبان صنعت و جامعه به زبان دانشگاه، از صنعت و جامعه می‌خواهیم که در این مسیر ما را همراهی کنند. ما به ساختاری نیاز داریم که صنعت و جامعه به همراه دانشگاه به حل مشکلات و چالش‌ها موجود بپردازند. از همین رو در نظام پایش آزاد، دبیرخانه برنامه علمی راه‌اندازی شد. دستور راه‌اندازی این دبیرخانه‌ها ابلاغ‌شده و اکنون در استان تهران شکل‌گرفته است و به‌تدریج در استان‌ها نیز در حال شکل‌گیری است. همراه با گذراندن دوره پایلوت سامانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی دبیرخانه‌های برنامه‌های علمی در سراسر کشور را پیگیری خواهیم کرد. اعضا دبیرخانه‌های برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی از درون و بیرون دانشگاه هستند. اعضای بیرون از دانشگاه از صنایع و سازمان‌های مربوطه انتخاب می‌شوند.

آیا در طرح پایش بستر ورود صنعت به دانشگاه ایجادشده است؟

دعوت از صنعت و جامعه برای ورود با دانشگاه یکی از ملزومات دیگر است که باید انجام شود. در همین راستا افرادی که دارای مدرک فوق‌لیسانس و یا دکتری هستند و در صنعت و جامعه مشغول به کار هستند، اجازه دارند با عنوان «مشاور مهارتی» مشاور پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شوند. این مشاور که خود در صنعت مشغول است می‌تواند به تبدیل زبان صنعت به زبان دانشگاه کمک کند. این مشاوران می‌توانند از دانشگاه‌های سراسر کشور صنعت و جامعه باشند. این افراد باید دارای مدرک فوق‌لیسانس به بالا و مشغول در صنعت و جامعه باشند. تاکنون این امکان وجود نداشت و مشاوران پایان‌نامه‌های دانشجویان می‌بایست از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه می‌بودند که در نظام پایش آزاد این موضوع تغییر کرد.

مشاوران مهارتی برای پایان‌نامه‌ها/ رساله‌های دانشجویان از شرکت «ذوب‌آهن اصفهان» می‌تواند یک مثال خوب از این نمونه باشد. افرادی که در ذوب‌آهن اصفهان دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس به بالا هستند می‌توانند با پایان‌نامه‌هایی که در واحد نجف‌آباد و یا سراسر کشور قرار است انجام شود، به‌عنوان مشاوران مهارتی با دانشجویان همکاری کنند. این افرادی که از صنعت به‌عنوان مشاوره مهارتی دانشجویان انتخاب می‌شوند، درواقع مشکل موجود در صنعت را مستقیماً به همراه استاد راهنما و دانشجو پیگیری می‌کنند.

مالکیت معنوی پایان‌نامه‌های نظام پایش آزاد از آن کیست و این نظام چه دستاوردی برای دانشگاه آزاد اسلامی دارد؟

مالکیت معنوی پایان‌نامه‌های نظام پایش آزاد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی، استاد و دانشجو است و یک سال بعد می‌توان در خصوص دستاوردهای نظام پایش آزاد پاسخ داد؛ زیرا اکنون نزدیک به یک ماه و ۱۰ روز است که سامانه نظام پایش آزاد راه‌اندازی شده است.

فایده نظام پایش آزاد برای دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

یکی از کارکردهای این نظام برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شبکه انسانی و شناخت فعالیت‌های آن‌ها در سطح دانشگاه است. تا سال آینده انشا الله حدود ۱۰۰ هزار پایان‌نامه/ رساله به سامانه نظام پایش آزاد وارد می‌شود. با اجرای این طرح می‌توان دانست که به‌طور مثال چند نفر در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اعتیاد کار علمی کردند و دقیقاً چه‌کاری و با چه کیفیتی انجام‌شده است. مثلاً فردی در شهرستانی دور از تهران در حوزهٔ اعتیاد کار علمی بسیار خوبی انجام داده است اکنون به‌راحتی با یک جستجو ساده می‌توان در سامانه نظام پایش آزاد متوجه این موضوع شد. شناخت شبکه انسانی برای دانشگاه ارزشمند است. به‌طور مثال زمانی که دانشگاه یک پروژه را عهده می‌گیرد می‌داند تاکنون چه‌کارهایی با چه میزان کیفیتی و در کجا در حوزه مدنظر انجام داده است.

لزوم اجرایی شدن نظام پایش همکاری دولت است، آیا دولت همراه است؟

دانشگاه باید به رسالت خود جامعه عمل بپوشاند. دانشگاه به‌عنوان دانشگاه باید حل مسئله کند و به دانشجویان مهارت آموزش داده شود و در صورت تمایل دانشجو، دانشگاه باید بتواند وی را به صنعت و جامعه معرفی کند؛ البته که دانشگاه آزاد اسلامی قدرت نظارتی بر عملکرد دولت ندارد.

دانشگاه مهارت آموزش می‌دهد، تولید شغل نمی‌کند

دانشگاه باید با جامعه و صنعت در ارتباط باشد، ایده پردازی کند و آن را پیگیری کند. دانشگاه باید دانشجویان را برای شغل آینده آن‌ها آماده کند اما نمی‌تواند نسبت به شغل آینده دانشجو ضمانتی بدهد. دانشگاه نمی‌تواند کاری را برای دولت تعریف کند بلکه صرفاً می‌تواند پیشنهاد بدهد و الزام بر اجرای این پیشنهادها بر عهدهٔ دولت است.

دانشگاه آزاد اسلامی در کدام نسل دانشگاه‌ها تعریف می‌شود؟

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است که می‌خواهد حل مسئله کند و این خود نسلی جدید از دانشگاه‌ها را تعریف می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی حدود چهل سال است که کارآموزشی می‌کند و در حال حاضر ایده دانشگاه آزاد اسلامی انجام کار پژوهشی هدفمند است. این دانشگاه آموزش محور بوده است و با طرح نظام پایش آزاد به دانشگاه پژوهش محور هدفمند ارتقا پیدا خواهد کرد.

ماهیت دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

ماهیت دانشگاه آزاد اسلامی، حل مسئلهٔ واقعی از کشور است و هدف‌ بخش پژوهش دانشگاه، پژوهش اثربخش است.

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل‌شدن به یک دانشگاه مهارت محور چیست؟

سال آینده که نظام پایش دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد، همایش‌هایی با حضور صنعت و جامعه برگزار خواهیم کرد و کارهایی که انجام‌شده است را به صنعت و جامعه گزارش خواهیم داد. در دانشگاه آزاد اسلامی با اجرایی شدن این طرح دانشجو به جامعه و صنعت نزدیک می‌شود و دانشجو در طی تدوین پایان‌نامه مهارت لازم را خواهد آموخت. علاوه بر این در حوزهٔ معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری این مباحث بیشتر دنبال شده است.

نحوه ثبت‌نام در طرح پایش آزاد چگونه است؟

اعضای هیئت‌علمی باید شماره تلفن همراه و اطلاعات خود را در سامانهٔ «ساجد» به‌روزرسانی کنند؛ سپس کد ملی خود را وارد سامانه طرح پایش آزاد کنند، پس‌ازآن کد رمزی به تلفن همراه فرد ارسال می‌شود که با آن می‌توانند وارد سامانه شوند و ثبت‌نام کنند.

در خصوص برنامه‌های علمی طرح پایش آزاد توضیح دهید.

هدف این است که برنامه‌های علمی طرح پایش، حداکثر گرایش-رشته‌ها در برگرفته شود. اکنون ۱۷۹ منظر (رشته) در این برنامه علمی حضور دارد.

اکنون حضور در این طرح الزامی است؟

اساتید موظف هستند ۵۰ درصد ظرفیت خود را در راستای برنامه علمی تعریف کنند و ۵۰ درصد مابقی را طبق روال گذشته پیگیری کنند.

در خصوص دستورالعمل تشویقی نظام پایش آزاد توضیح دهید؟

در این طرح تشویقی اگر اساتید در راستای برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت کنند، تعداد ظرفیت راهبری پایان نامه ایشان افزایش خواهد یافت. هم‌چنین مشاوره مهارتی برای فرایند تدوین پایان‌نامه دانشجویان در طرح پایش آزاد در نظر گرفتیم که در سؤالات قبل توضیح داده شد.

علاوه بر اینها نمره پایان‌نامه دانشجویان در این نظام به‌جای نمرهٔ ۱۸ از نمرهٔ ۱۹ ارزیابی می‌شود. این موارد در بخش «الف» این دستورالعمل تشویقی ابلاغ‌شده است و بخش «ب» این دستورالعمل نیز در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

افزایش ظرفیت علمی اساتید بر کیفیت پایان‌نامه دانشجویان اثر منفی نخواهد گذاشت؟

کیفیت علمی آثار دانشجویان و اساتید در طرح پایش آزاد در دو قسمتِ گروه و ساختار موازی که همان دبیرخانه برنامه علمی است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. امکان افت کیفیت پایان‌نامه‌های نظام پایش آزاد با توجه به وجود مشاوره‌های مهارتی و اینکه این پایان‌نامه‌ها برای حل چالش‌های صنعت تدوین می‌شود، کم است.

افزایش ظرفیت اساتید عامل افت کیفیت نیست، زیرا این انتظار وجود دارد که مشاوره‌های مهارتی به‌اندازه‌ای قوی باشند که با افزایش ظرفیت اساتید نیز کیفیت پایان‌نامه‌ها تغییری نکند. علاوه بر این باید توجه داشت که تعداد ظرفیت اساتید بی‌رویه زیاد نخواهد شد.

در تدوین برنامه‌های علمی طرح پایش آزاد به ایده‌آل خود دست پیداکرده‌اید؟

ما اکنون حدود ۴۰ برنامه علمی داریم از این میان ۱۸ برنامه علمی در سامانه فعال هستند که تعداد این برنامه‌ها به‌زودی به ۲۰ عنوان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین تا ایده‌آل فاصله‌داریم.

یکی از مشکلات اصلی برای فعال‌سازی همه برنامه‌های علمی نظام پایش آزاد، بعد مسافت در استان‌ها است که در تهران این مشکل وجود نداشت. زمانی که یک برنامه علمی به یک واحد سپرده می‌شود آن استان نیازمند «آموزش» است که این فرایند آموزش منجر به کند شدن فعال‌سازی برنامه‌های علمی طرح پایش آزادشده است. از همین رو در نظر داریم از هر استان یک نفر به‌عنوان نماینده این دوره آموزشی را بگذراند و به سطحی رسانده شود که توانایی نگارش یک برنامه علمی را داشته باشد. پس از گذراندن این دوره آموزشی مابقی برنامه‌های علمی آن استان توسط این فرد پیگیری می‌شود.

چند در صد از دانشجویان با نظام پایش آزاد و فرآیند آن آشنا هستند؟

نیازی نیست دانشجویان با فرآیند کاری نظام پایش آزاد یعنی استخراج نظام موضوعات آشنا شوند، هرچند مانعی نیز وجود ندارد اما این اطلاعات برای دانشجو اطلاعات اضافی محسوب می‌شود که برای آن‌ها کارایی نیز ندارد. دانشجو در فرایند نظام پایش آزاد نمی‌تواند کمکی به استخراج و تسهیل این روند کند؛ اما اساتید و اعضای هیئت‌علمی می‌توانند کمک ویژه‌ای کنند.

زمینه پژوهشی، و تعریف عنوان پایان‌نامه/ رساله ازجمله اطلاعاتی است که باید دانشجو در نظام پایش آزاد در جریان آن باشد. البته فیلم آموزشی برای دانشجویان و اساتید در سامانه وجود دارد و به‌زودی تیزرهای تبلیغاتی برای آشنایی بیشتر ساخته خواهد شد.

نظام پایش آزاد چند درصد میسر خود را طی کرده است؟

مسیر طولانی تا نقطهٔ ایده‌آل نظام پایش آزاد وجود دارد. سال آینده در چنین روزی انشاالله دو دوره پایان‌نامه وارد سامانه نظام پایش آزادشده است و می‌توان اطمینان خاطر داشت دانشجویان و اساتید به سامانه این نظام مراجعه کرده‌اند و سامانه نیز با مشکل جدی مواجه نبوده است. پس از ورود سه دوره پایان‌نامه به‌نظام پایش آزاد، همراه با آن مجله، کتابخانه، محیط‌هایی با عنوان سرا و... خواهیم داشت. سرا مکانی است که افراد فعال (استاد و دانشجو) و افرادی از صنعت و جامعه دعوت‌شده و به گفتگو می‌پردازند؛ خروجی این گفتگو می‌تواند برای کار و ایده استارتآپی و... مفید باشد. جایگاه شناخت نیروی انسانی هر دانشگاه در این سراها شناخته می‌شود که خروجی آن می‌تواند ایده استارتآپی باشد.

هم‌چنین قرار است کتابخانه‌های الکترونیک و کتابخانه‌های تخصصی برای برنامه‌های علمی راه‌اندازی شود. بنابراین در ابتدای مسیر هستیم.

مالکیت معنوی آثار دانشجویان و اساتید در نظام پایش دانشگاه آزاد اسلامی از آن کیست؟

به‌طورکلی مالکیت معنوی پایان‌نامه‌ها در هر دانشگاهی برای دانشجو، استاد و دانشگاه است.

درصورتی‌که پایان‌نامه‌ها در نظام پایش آزاد منجر به درآمدزایی شود، درآمد حاصل چگونه تقسیم می‌شود؟

برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا یک الی دو دوره پایان‌نامه وارد سامانه نظام پایش آزاد شود و درصورتی‌که چالشی از کشور برطرف شد، نسبت به مالکیت معنوی آثار تصمیم‌گیری شود. اگر با ۱۰ پایان‌نامه یکی از چالش‌های صنعت پاسخ داده شد و منجر به درآمدزایی شود؛ قطعاً همانند یک کار گروهی، سهم هر یک از صاحبان این ۱۰ پایان‌نامه پرداخت می‌شود.

ما نیازمند به یک آیین‌نامه یا دستورالعملی هستیم که مالکیت معنوی آثار موجود در این نظام مشخص شود که ازآنچه کسی خواهد بود. که به‌موقع نسبت به آماده‌سازی این‌گونه دستورالعمل‌ها اقدام خواهیم کرد.

حجم زیادی از کارهای مربوط به‌نظام پایش دانشگاه آزاد اسلامی باقی‌مانده است!

بله کار عظیمی است. چهل سال است که کشور در خصوص تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت تلاش می‌کند اما هیچ نمونه مشابه نظام پایش دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

آنا: دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز امکان حضور در طرح نظام پایش دانشگاه آزاد اسلامی را دارند؟

بله؛ اگر دانشجویان علاقه‌مند باشند و تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌ها منعقد شود؛ ورود دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دیگر دانشگاه‌ها به سامانه پایش آزاد دانشگاه فرآیند آسانی خواهد داشت. ما آمادگی این موضوع را داریم که دانشگاه‌ها به‌راحتی به سامانه نظام پایش آزاد وارد کنیم اما این مورد منوط به تفاهم بین آن دانشگاه با دانشگاه آزاد اسلامی است.

تفاهم‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر نهادها و سازمان‌ها ازجمله سازمان نیرو و... به طرح پایش آزاد مرتبط است؟

بله در حال پیگیری هستیم که با دانشگاه امام صادق(ع) نیز طی تفاهم‌نامه‌ای در خصوص فضای مجازی منعقد شود و سپس از حضور اساتید و دانشجویان این دانشگاه در نظام پایش آزاد استفاده خواهیم کرد.

با ذوب‌آهن اصفهان و سازمان منطقه آزاد جزیره کیش تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و با وزارت دفاع، کارهای اولیه آن انجام‌شده است.

حضور روزانه ۷ هزار کاربر به‌صورت آنلاین در سامانه نظام پایش آزاد

سرعت ما در راه‌اندازی نظام پایش آزاد بسیار خوب و قابل دفاع است. راه‌اندازی سامانه طرح پایش آزاد بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که ظاهر آن نشان می‌دهد. در این سامانه روزانه ۷ هزار کاربر به‌صورت آنلاین کار می‌کنند.

از طرفی برای راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیقی از کاربران وجود نداشت. اکنون شرکت‌های پشتیبان این سامانه به‌صورت ۲۴ ساعته در تمام طول هفته سامانه را حمایت می‌کنند و آن را ارتقا می‌دهند که حداقل اشکال را داشته باشیم اگر چه همچنان مشکلاتی داریم که با یاری خدا به‌مرور زمان حل خواهد شد.

هم‌چنین آموزش نیروی انسانی برای راه‌اندازی نظام پایش آزاد بسیار دشوار و زمان‌بر بود که هنوز نیز در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد.

همچنین راه‌اندازی دبیرخانه‌های برنامه علمی در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی نیز یکی دیگر از سختی‌های نظام پایش آزاد بود. صدور احکام این دبیرخانه‌ها و تجهیز آن و... مستلزم پیگیر بود که بسیار پروسه زمان‌بر نظام پایش آزاد خواهد بود.

تاکنون چند نفر در سامانه نظام پایش آزاد شرکت کردند و همین زمان سال آینده چند نفر خواهند بود؟

تاکنون نزدیک ۲۰۰ نفر در نظام پایش آزاد شرکت کرده‌اند و امیدوارم سال آینده حدود ۲۰ هزار پایان‌نامه در این نظام قرار بگیرند. با توجه به این‌که اساتید موظف هستند نیمی از پایان‌نامه‌های دانشجویان را بر اساس برنامه علمی دانشگاه تعریف کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی به نقطه‌ای خواهد رسید که تمامی پایان‌نامه‌های این دانشگاه در راستای نظام پایش آزاد تعریف شود؟

اینکه صد در صد پایان نامه‌ها وارد نظام پایش شود، صد در صد بعید به نظر می‌رسد؛ اما ۸۰ الی ۷۰ درصد پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید وارد برنامه‌های علمی نظام پایش آزاد شود.

اعضای هیئت‌علمی چگونه می‌توانند نظرات خود را در خصوص نظام پایش آزاد مطرح کنند؟

به‌زودی درگاهی در هر یک از برنامه‌های علمی باز می‌شود که اساتید می‌توانند با مجری آن برنامه از طریق ایمیل ارتباط بگیرند و نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

آیا الزامی برای حضور در نظام پایش آزاد وجود دارد؟

تا امروز افراد به‌دلخواه خود وارد سامانه پایش آزادشده‌اند. از یک بهمن‌ماه سال جاری هر استادی مستلزم است که ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش پایان‌نامه خود را در راستای برنامه علمی تعریف کند و تاکنون به علت رفع مشکلات احتمالی در سامانه این اجبار وجود نداشت.

آیا اساتید دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی تعریف پایان‌نامه در راستای حل مشکلات کشور را دارند؟

این موضوع به شخصیت آن استاد گره‌خورده است. تجربه نشان داده است که اساتید دانشگاه آزاد اسلامی این توانایی را خیلی خوب دارند.

اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اکنون نیز با صنعت ارتباط دارند. تاکنون از حدود ۲۰ هزار نفر هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به هشت هزار نفر از آنان در طرح پایش آزاد شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/